E-zine Mens+
Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws en speciale kortingen vanuit Mens+? Schrijf je (gratis) in voor het Mens+ E-zine en mis niets!

Page content

Hoe betrek je jouw medewerkers bij je plannen naar meer omzet?

article content

Hoe betrek je jouw medewerkers bij je plannen naar meer omzet?

In 10 praktische stappen naar meer omzet

Vorige week postte wij de blog In 10 stappen naar meer succes dankzij jouw medewerkers. Dit leverde op Linkedin diverse reacties op. De reacties kwamen van adviseurs, werkgevers en werknemers. Betrokkenheid, neuzen dezelfde kant op en helder communiceren. Daar is behoefte aan. Maar hoe doe je dat nu? Zonder het wiel opnieuw uit te vinden? Of uren kwijt te zijn aan het zoeken van de besrte weg? Vandaag gaan we door op de blog van vorige week, in 10 praktische stappen naar meer omzet.We gaan de strategie uitwerken aan de hand van een voorbeeld. Wilt u de vorige blog eerst lezen?  Klik hier.

Maar wat levert duidelijkheid nu op?

  • Medewerkers weten welke rol ze hebben in het bedrijf.
  • Je maakt je medewerkers verantwoordelijk voor succes van je bedrijf.
  • Hierdoor werken ze makkelijker als team en zijn ze betrokken bij je bedrijf.

Laten we zeggen dat je eigenaar bent van een ICT bedrijf. Komend jaar wil je 10% meer omzet genereren. Jij kiest er voor om deze 10% te realiseren door grotere klanten aan jouw bedrijf te binden. Ook wil je graag dat de tikken die uitstaan per klant maximaal 15 tikken per technisch medewerker zijn. Hoe ga je deze doelen nu praktisch vertalen volgens de strategie van vorige week? We doorlopen met de eerste doelstelling: 10% meer omzet 1 voor 1 de stappen:

  1.  Vertaal de bedrijfsstrategie voor het komend jaar in een strategie per afdeling.

Binnen jouw bedrijf heb je de afdeling klantencontact, technische ondersteuning, administratie en verkoop.

10% groei door grotere klanten te binden. Betekent o.a. dat verkoop zich moet richten op grotere klanten. Maar ook dat de technische afdeling toegerust moet zijn om grotere servers en netwerken te hanteren.

  1. Maak een jaarplan per afdeling.

De jaarplanning hoef je niet zelf te maken als je een leidinggevende hebt, die dit oppakt. We gaan verder in op de afdeling verkoop. In juli en augustus is er een gat in de verkoop te verwachten. Wellicht zijn er nog andere dalen en pieken te benoemen in het jaar? Is er een specifieke beurs waar je je dit jaar op gaat richten? Wat kun je verwachten per kwartaal?

  1. Bepaal welke instrumenten en middelen je nodig hebt om je doelstellingen te bereiken.

Je hebt in het afgelopen jaar gemerkt dat grotere klanten meer waarde hechten aan bepaalde keurmerken, andere woorden in de flyers of sales man met een pak. Wat heb je nodig om je doelstelling te bereiken en wanneer moet je deze zaken paraat hebben? Bepaal wanneer je de instrumenten en middelen klaar wilt hebben.

  1. Vertaal de instrumenten en middelen in dienstverlening en werkprocessen.

Je weet dat grotere bedrijven vaker naar het MSCE certificaat vragen. 2 medewerkers van de technische afdeling komen in aanmerking om een MSCE certificaat te behalen. Dit is een proces van 6 maanden.

De huidige flyers worden aangepakt door een extern reclamebureau. De inhoud wordt samengesteld door een team bestaand uit iemand van de het klantencontact, technische dienst en de verkoop.

Deze mensen moeten qua werk de afdeling overstijgen. Is je salesteam toegerust om grotere klanten te benaderen? Gaan ze voor koude acquisitie en een pak? Of is het handig als er iemand bij komt?

  1. Koppel KPI’s aan de werkprocessen

De 2 technische medewerkers beginnen in januari met hun opleiding. In juli kunnen de medewerkers het certificaat behaald hebben. Het betekent ook dat er tijdens het opleidingstraject minder FTE’s aanwezig zijn om technische problemen op te vangen. Samen met de gewenste groei van 10% is het een overweging om arbeidsprocessen efficiënter te laten verlopen of een nieuwe medewerker aan te trekken.

De nieuwe flyer wil je graag in februari in je handen hebben. Het interne team heeft de flyer 25 januari af. De inhoud kan nog gefinetuned worden en kan op 1 februari doorgezet worden naar het reclamebureau. Op 14 februari wil je deze graag terugzien. Eventuele wijzigingen worden doorgevoerd en op 28 februari heeft jouw afdeling verkoop de nieuwe flyers in de hand.

De medewerker verkoop moet om de benodigde groei te bewerkstelligen 500 werkplekken verbinden aan het bedrijf. Dit betekent dat hij 5 bezoeken per week moet afleggen en per dag 20 telefoontjes moet plegen.

  1. Koppel deze KPI’s aan specifieke functies en personen in jouw bedrijf.

De 2 technische medewerkers zijn helder. Klaas en Christ kunnen de training volgen. Daan krijgt uren om de nieuwe medewerker in te werken.

De flyer wordt toebedeeld aan Bram, Gabriel en Denise. Waarbij Bram het project beheert.

De verkoper die zich richt op grotere klanten is Denise.

  1. Deel deze KPI’s met jouw medewerkers.

In het functioneringsgesprek deel je deze doelen en KPI’s met je medewerkers. Bram geeft aan dat hij binnenkort vader wordt. En hoewel hij verwacht dat het geen probleem oplevert, wilde hij vanaf de geboorte twee weken vrij nemen. Om dan een project te begeleiden is wellicht niet handig. Gabriel wilde de taak wel op zich nemen.

  1. Meet de dienstverlening regelmatig met van te voren gedeelde targets.

De medewerkers maken een plan om hun taken uit te voeren. Aan hun doelen verbinden ze een tijdstip. Deze worden van tevoren ingepland. Waar nodig plant de leidinggevende zichzelf ook in. Zo stuurt de medewerker met ondersteuning van leidinggevende op tijd bij.

  1. Bekijk tijdens het jaar waar de processen en dienstverlening verbetert kunnen worden. Ofwel: doen we de juiste dingen op het beste moment?

Plan ook evaluatiemomenten in. Kloppen de doelstelling nog? Moeten we bijstellen? Zijn er andere middelen nodig?

  1. Toets of de verbeteringen werken en zorg ervoor dat interne of externe ontwikkelingen continu worden meegenomen in de processen en dienstverlening.

Evalueer en verbeter. Plan je nieuwe targets, plan de weg er naar toe en bespreek ze met je leidinggevende.

Nu horen wij je al denken, dat is logisch en simpel. Toch?

De praktijk leert ons anders. worstel je met een doelstelling die je wilt bereiken en loop je tegen ‘het wiel uitvinden’ aan? Schrijf je hier in voor de Crack you’re Case op vrijdagmiddag. Deze sessies zijn gratis. Biedt ons de kans om onze hersens te laten kraken en jouw de kans om sneller tot resultaat te komen.

 

Comment Section

0 reacties op “Hoe betrek je jouw medewerkers bij je plannen naar meer omzet?

Plaats een reactie


*