Mens+
  • Over ons
  • Diensten
  • trainingen, workshops en events
  • Vacatures
  • Faq
  • Contact
  • Mens+ NMBRS
  • Zoek
  • Menu Menu

Proefballonnen van Kabinet Rutte III

De proefballonnen van Rutte III

Wie herinnert zich nog de presentatie van het kabinet Rutte III, trots op de foto met onze koning? Wat is hiervan bijgebleven? Natuurlijk de opvallende schoenen van minister De Jonge maar wat is blijven hangen van de inhoudelijke presentatie? En dan met name over de beoogde veranderingen die betrekking hebben op werkgevers en werknemers. Ik noteer bewust het woord “beoogde” want wat komt er terecht van al die plannen?

Blijven steken bij vijftig

Kort na de presentatie van de plannen ben ik gaan tellen. Bij het aantal van vijftig ben ik gestopt. Minimaal vijftig items waarbij men iets wil gaan veranderen in de komende vier jaar. Maar hoe gaat zo’n proces dan verder en welke machten komen erbij kijken om iets gerealiseerd te krijgen?

Compromissen en geschenkjes

Natuurlijk wil elke partij haar stempel drukken op de regeringsplannen. Compromissen zijn dan ook niet uitgesloten. Loondoorbetaling bij ziekte terug naar 1 jaar voor kleine werkgevers, vaderschapsverlof uitgebreid en de keten van  opeenvolgende  arbeidsovereenkomsten weer terug naar drie jaar. Zomaar enkele plannen die uit de koker zijn gekomen. Dit zijn dan nog de meest in het oog springende plannen. Maar hoe zien die andere 47 er dan uit. 

Proefballonnen

Een idee of plan is heel vlug neergezet maar hoe gaat dat dan in de praktijk? Veel plannen moeten nog verder op haalbaarheid worden uitgewerkt en compromissen zullen nog verder in opeenvolgende compromissen worden uitgemolken. En wat er dan overblijft lijkt vaak in de verste verte niet meer op het origineel wat ooit met alle goede bedoelingen is bedacht. Deze keer zal het niet anders gaan dan bij andere kabinetten. Dus voordat u de budgetten gaat afstemmen op deze plannen is een waarschuwing op z’n plaats: niet doen!

Maar hoe weet ik nu wat er dan wel gaat veranderen?

Nederland staat erom bekend dat men niet snel gedurende het lopende kalenderjaar iets veranderd op het gebied van sociale zekerheid of belastingen. Daarbij gaat het dan om cijfers en percentages. Hooguit per 1 juli worden er zaken aangepast. Denk hierbij aan de halfjaarlijkse aanpassingen van het wettelijk minimumloon. Dat is anders wanneer het wetswijzigingen betreft of aanpassingen van regels. Een voorbeeld is de jongste verandering in de Arbo wetgeving die halverwege het jaar is ingegaan. Het kan dus zomaar zijn dat een voortvarende nieuwe minister de plannen in een rap tempo door de tweede en eerste kamer weet te loodsen. In dat geval is het zaak op de hoogte te blijven van de aangepaste zaken. Gemiddeld vinden er jaarlijks minimaal vijfentwintig wijzigingen plaats op het gebied van personeel en arbeidsrecht.

Hoe ga je dat bijhouden?

Als ondernemer wil je je bezighouden met ondernemen en de focus houden op de bedrijfsactiviteiten. In de meeste gevallen heb je sleutelfuncties binnen je organisatie die wijzigingen voor je bijhouden. Denk hierbij aan je financiële medewerker die de fiscale en financiële zaken meestal goed weet weer te geven. Maar hoe zit dat met personeelszaken? Als echte vakspecialisten weten wij maar al te goed dat dit een teer  punt is. Veelal wordt personeelszaken er maar even bij gedaan. Dat terwijl je mensen je grootste kapitaal zijn binnen de onderneming. 

Oplossing

Mens+ heeft de oplossing voor jou als ondernemer. Met de dienstverlening van Mens+ ben je verzekerd van kennis. Kennis die je nodig hebt om zonder risico’s te kunnen ondernemen daar waar het gaat om personeelszaken. Voor een vast bedrag per maand neemt Mens+ de zorgen voor je weg. En dat niet alleen. Met onze standaard dienstverlening haal je je eigen volledige P&O afdeling in huis. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan nu direct contact met ons op en vermeld even dat je onze blog hebt gelezen. Voor de snelle beslisser hebben wij twee maanden gratis dienstverlening op de plank liggen. Deze aanbieding is nog geheel 2017 geldig. 

Cees Mertens

Pagina’s

  • Aangaande uw medewerkers
  • Algemene voorwaarden
  • Arbeidscontracten
  • Arbeidswetgeving
  • Blog
  • Conflicthantering
  • Contact
  • Diensten
  • evercare
  • Faq
  • Fontissimo
  • home
  • hr services alles voor de werkgever
  • Loonadministratie
  • Over ons
  • P&O Huys
  • P&O ONDERSTEUNING OP LOCATIE
  • Pensioenexpertise
  • Personeelsadministratie online uitvoeren: e-HRM
  • personeelsverzekeringen
  • Persoonlijk ontwikkelingsplan
  • profiel Cees Mertens
  • profiel Corné Buijs
  • Profiel Désirée Lapré
  • profiel Jeroen Smelt
  • profiel Jolanda Lamers
  • Profiel Kristel Geurts
  • Profiel Loes Lucassen
  • Profiel Riet Geurts
  • Profiel Riny Sanders
  • Re-integratietraject
  • Smart Advocaten
  • trainingen, workshops en events
  • Vacatures
  • Verzuimbegeleiding
  • Verzuimverzekering
  • Vollin loon en salarisadministratie
  • Werving en selectieproces

Categorieën

  • Flexibel werken blijft voorlopig de toekomst
  • Geen categorie
  • Het social media beleid binnen uw organisatie
  • nieuwste blog

Archief

  • februari 2020

Navigatie

  • Arbeidscontracten
  • Arbeidswetgeving
  • Conflicthantering
  • Loonadministratie
  • Personeelsadministratie online uitvoeren: e-HRM
  • Persoonlijk ontwikkelingsplan
  • Re-integratietraject
  • Verzuimbegeleiding
  • Pensioenexpertise

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Mens+
Torenallee 20
5617 BC Eindhoven
085 78 20 578
info@mens-plus.nl
mens-plus.nl
BTW: NL0001347401B16
Kvk: 17230043

Mens+ is partner van P&O Huys

© 2023 Mens+
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
Het social media beleid binnen uw organisatie
Scroll naar bovenzijde