Wanneer u als ondernemer begint aan het werven en selecteren van personeel, komt u er al snel achter dat dit een tijdrovende taak is. Om u een beeld te geven van het werving en selectieproces, kunt u hieronder het begin van de werving en selectie zien:
- Het opstellen van een functieprofiel: de ervaring van de kandidaat, de persoonlijkheid van de kandidaat en de functie die de kandidaat gaat bekleden.
- Het plaatsen van de vacature door middel van verschillende personeelswervingsinstrumenten: bijvoorbeeld interne werving, eigen website of vacaturewebsite, adverteren in de krant.
- Beoordelen en uitnodigen van kandidaten: vervolgens zal u een keuze moet maken met welke kandidaten u een kennismakingsgesprek wilt en met wie niet.
- Het kennismakingsgesprek: dit gesprek is bedoeld om de kandidaat te leren kennen om te zien of er een klik is.
- Het tweede gesprek: na het kennismakingsgesprek volgt meestal een tweede gesprek waarin de kandidaat laat zien wat zijn of haar skills zijn.
Dit is slechts het begin van het traject. Hierna moet u samen met de kandidaat tot een akkoord komen zodat het contract opgesteld kan worden. Zodra dit contract is ondertekend kan uw nieuwe medewerker bij u aan de slag. Wanneer u weinig tijd heeft om aan deze werving en selectieprocedure te beginnen, kunt u de hulp inschakelen van Mens+.